bild_3

Leabs kundbudskap ”När det måste fungera” gäller i allt man företar sig. Mässdeltagande är inget undantag. Något som tydligt syns i Leabs utvärdering av Elmia Subcontractor som utmynnade i en riktig succé för företaget.

– Vi ser mässdeltagande som en av många marknadsaktiviteter, och inte något som man pliktskyldigt avverkar för att ”bara vara där”. Därför investerar vi i mycket tid och tankekraft före och efter mässor för att både kunna ge och få ut så mycket nytta som möjligt, säger Rolf Lindström, marknadschef, på Leab.

Just för- och efterarbetet ser Leab som nyckeln till både en bra styrning och måluppfyllelse. Därför lades mycket resurser både inbjudningar både mail- och brevledes samt via direktkontakter på telefon.

– En viktig del av vår kommunikation går ut på att stärka kundrelationer och där finns det inga genvägar. Det är bara att plocka upp pennan, tangentbordet eller telefonen och sätta igång, vilket vi var mycket noggranna med inför Elmia, säger Rolf.

Redan på inbjudningsstadiet fördjupade man kundkommunikation med att fråga kunderna vilka förväntningar de hade på Leabs mässnärvaro.

– Inte heller där gör vi någon skillnad på mässor och annat marknadsarbete. Det viktigaste för oss är att fånga upp behov och sedan leverera, det vill säga uppfylla och gärna överträffa förväntningarna. Då brukar inte resultaten vänta på sig.

På Elmia kände man direkt att allt jobb betalat sig, den generella responsen i Leab-montern var den klart bästa hittills. Och det slutade inte med bara känslan.

– Rent konkret har vi ett 15-tal prospects som vi jobbar vidare med. Då ska man komma ihåg att två tredjedelar kommer från spontanbesök utan föregående kontakter och bearbetning. Plus att vi fick en direkt order på prototyptillverkning. Det här är ett utfall som jag aldrig tidigare varit med om, vilket naturligtvis känns jättebra, avslutar Rolf.